Tampereen kaupunkiseutu kehittyy uusilla lähijunaseisakkeilla
Suunnittelu Tampereen kaupunkiseudun uusista lähijunaseisakkeista etenee. Seutuhallitus käsitteli suunnittelutilannetta kokouksessaan 28.5.2025. Kaupunkiseudun rakennesuunnitelman mukaan lähijunaliikennettä kehitetään Tampereen lisäksi Nokialla, Lempäälässä, Orivedellä, Ylöjärvellä ja Kangasalla. Tällä hetkellä lähiliikenteen asemat ja seisakkeet sijaitsevat Nokialla, Lempäälässä, Orivedellä ja Tampereella.
Tampereen kaupunkiseudulla käynnistyy viiden lähijunaseisakkeen esisuunnittelu. Seisakkeet ovat Messukylä, Ruutana, Sääksjärvi, Epilä ja Ylöjärvi. Seisakkeiden esisuunnittelussa tutkitaan niiden tarkkaa sijaintia, infrastruktuurin tarvetta ja ympäristövaikutuksia. Esisuunnittelu käynnistyy syksyllä 2025 ja jatkuu kevääseen 2026 saakka, ja se tehdään yhdessä Väyläviraston kanssa kaupunkiseudun ja valtion välisen MAL-sopimuksen pohjalta.
Seisakkeiden vaikutuspiirissä noin 130 000 henkilöä
Nokian Harjuniittyyn suunnitellun seisakkeen aluevaraussuunnitelman on todettu olevan riittävä ratasuunnitelman lähtökohdaksi, ja Orivesi–Oriveden keskusta -välin sähköistyksen esiselvitys on saatu päätökseen. Näiden tarkastelussa olevien seitsemän seisakkeen vaikutuspiiriin on arvioitu sijoittuvan 130 000 henkilöä Rakennesuunnitelman 2040 pohjalta.
Esisuunnittelun jälkeen kunnat päättävät etenemisestä tarkempaan ratasuunnitteluun. Ratasuunnittelun kesto on noin 24–30 kuukautta. Ratasuunnitelman hyväksymisen jälkeen seisake on toteutusvalmis. Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämiseen vaikuttaa myös kansallinen raidereformi, jossa kaikki julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne tulee olla kilpailutettu vuoden 2030 loppuun mennessä.
”Seutuhallitus näki lähijunaliikenteen tärkeäksi koko seudun kehitykselle ja kannatti suunnittelun etenemistä”, toteaa seutujohtaja Päivi Nurminen.
Ylöjärven asemaa suunnitellaan lähijunaliikenteen tarpeet edellä
Ylöjärven asemalle on tavoiteltu sekä lähijuna- että kaukojunaliikennettä. Junaliikenteen kehittämistä rajoittaa kuitenkin Tampere–Seinäjoki-rataosan yksiraiteisuus ja korkea käyttöaste. Lisäksi junaliikenteen kehittämistä on hidastanut Ylöjärven keskustassa sijaitseva raakapuun kuormauspaikka, jonka poistamista tai siirtämistä on selvitelty Väyläviraston kanssa. Ylöjärven kaupunki, Nysse, VR ja Tampereen kaupunkiseutu sekä Pirkanmaan liitto kokoontuivat keväällä 2025 keskustelemaan Ylöjärven markkinaehtoisesta kaukojunaliikenteestä. Keskusteluissa todettiin, että Ylöjärven asema voi toimia lähijunaliikenteen pääteasemana. Näin ollen Ylöjärven aseman esisuunnittelua jatketaan lähijunaliikenteen edellytykset huomioiden.
Lisätiedot:


Mari Ruissalo
kehityspäällikkö, Ylöjärven kaupunki
Puh. 044 486 3124, mari.ruissalo@ylojarvi.fi
Uutisen kuva: Laura Vanzo / Visit Tampere