Lasten ja huoltajien palaute
Asiakasreklamaatioiden yhteydessä huoltajia ohjataan ensisijaisesti selvittämään tilannetta palveluntuottajan kanssa. Mikäli osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, huoltaja tai palveluntuottaja voi olla yhteydessä kunnan valvovaan viranomaiseen. Viranomainen tekee tarvittaessa valvontakäynnin varhaiskasvatuspaikkaan.
Asiakaspalautteet ja palautteiden perusteella tehdyt muutokset toiminnassa kirjataan joko yksikön tai ryhmän toimintasuunnitelmaan tai lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan riippuen asiakokonaisuudesta.
Huoltaja voi olla yhteydessä myös sosiaaliasiavastaavaan. Sosiaaliasiavastaava on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana neuvoen asiakkaita lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaen asiakasta muistutuksen tekemisessä sekä tiedottaen asiakkaan oikeuksista.
Tampereen kaupunkiseudulla toimivat sosiaaliasiavastaavat tavoittaa
1. Puhelimitse (ma-to klo 9–11): 040 504 5249
2. Tietoturvallisella viestin välityksellä: suomi.fi-palvelun kautta
3. Yleinen neuvonta sähköpostilla: sosiaaliasiavastaava(at)pirha.fi
4. Kirjeitse: Hatanpäänkatu 3, 33900 Tampere
Varhaiskasvatuslain 54 §:n mukaan varhaiskasvatuksen asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus kohtelustaan toiminnasta vastaavalle päiväkodin johtajalle, toimipaikan vastuuhenkilölle tai varhaiskasvatuksen johtavalle viranhaltijalle.
Muistutuksen ohella asiakkaalla on mm. hallintolaissa 434/2000 säädetty oikeus tehdä hallintokantelu varhaiskasvatusta valvovalle Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle. Kantelusta ylimmille laillisuusvalvojille säädetään laissa eduskunnan oikeusasiamiehestä 197/2002 ja laissa valtioneuvoston oikeuskanslerista 193/2000. Elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välisestä oikeussuhteesta säädetään kuluttajansuojalaissa 38/1978.