Lähijunaselvityksen luonnos lähtee valtiotoimijoiden kommentoitavaksi

Seutuhallitus käsitteli kokouksessaan 22.12.2021 juuri valmistunutta lähijunaliikenteen tulevaisuutta koskevaa luonnosraporttia. Seuraavaksi raporttiluonnos toimitetaan valtiotoimijoille kommenteille.

Tampereen kaupunkiseudun johdolla valmisteltu selvitysraportti kuvaa lähijunaliikenteen tulevaisuutta kaupunkiseudulla vuosina 2030 ja 2050 ja kertoo toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellinen tulevaisuuskuva ja tiekartta toteutukselle -nimistä selvitystyötä on valmisteltu Tampereen kaupunkiseudun johdolla laajassa seudullisessa yhteistyössä.

Valmistuneen luonnosraportin mukaan lähijunaliikenteen kehittäminen etenee kahdessa vaiheessa, joita paaluttavat muun muassa seuraavat MAL-sopimusneuvottelut ja valtion omat suunnitelmat. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on ottaa hyödyt irti nykytilasta, avata muutama seisake ja suunnitella lähijunaliikenteen tasoloikkaa. Ensimmäisiä toimia ovat hankittavat M-junan lisävuorot syksylle 2022.

”Toisessa vaiheessa tapahtuvan tasoloikan ottaminen vaatii ratakapasiteettia ja lisää junavuorojen hankintaa. Kuntien tulee myös suunnata maankäyttöään eli asumista ja työpaikkoja asemanseuduille”, kertoo seutujohtaja Päivi Nurminen.

Kommentoinnin tavoitteena yhteisen näkemyksen löytyminen

Lähijunaliikenteen selvitys on osa valtion ja Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksen toteutusta. Seutuhallitus hyväksyi raporttiluonnoksen toimitettavaksi kommenteille valtio-osapuolelle eli liikenne- ja viestintäministeriölle, Väylävirastolle ja Traficomille.

”Kommentoinnin ja vuoropuhelun tavoitteena on yhteisymmärryksen lisääminen seudun lähijunaliikenteen kehittämisen edellytyksistä. Pyydämme valtiotoimijoita kommentoimaan raporttiluonnosta, jotta voimme viimeistellä työn kuvaamaan mahdollisimman laajasti seudun ja valtion yhteistä näkemystä, Päivi Nurminen sanoo.

Valtiotoimijat kutsutaan myös esittämään kommenttinsa seutuhallituksen kokoukseen 23.2.2022. Seutuhallitus päättää raportin hyväksymisestä alkuvuodesta 2022.

Tutustu luonnoksen tiivistelmään: s-155-Lahijunaselvitys_tiiviisti-1.pdf (tampereenseutu.fi)

Tutustu seutuhallituksen käsittelemään luonnokseen: s-155-Lahijunaselvitys_laajasti-1.pdf (tampereenseutu.fi)

Lisätiedot:

Päivi Nurminen

Päivi Nurminen

Seutujohtaja

040 754 3692

paivi.nurminen@tampereenseutu.fi

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.j.kauppinen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Tampereen rautatieaseman raiteita ja juna

Valtion väyläverkon kehittäminen kuuluu valtion vastuulle, ei suurille kaupunkiseuduille

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus hyväksyi lausunnon valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta 25.2.2025. Lisäksi seutuhallitus korosti valtatien 9 kehittämisen kiireellisyyttä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037. Kunkin hallituskauden alussa Liikenne...

juna Lempäälän asemalla

Raidereformi ennakoi muutoksia henkilöjunaliikenteeseen Tampereen seudulla

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus huolestui Traficomin selvityksen sisällöstä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen “Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla”.  Selvityksen tarkoituksena on lisätä valtioneuvoston tietopohjaa suunniteltaessa henkilöjunaliikenteen järjestämistä 2030-luvulla....

Kuvituskuva, ihmisiä hämärässä ravintolassa

Pirkanmaa sai neljä tulevaisuuspolkua vuoteen 2040

Millainen maakuntamme on, jos kilpailu teknologiasta lisää blokkiutumista, turvallisuuttamme uhkaavat monenlaiset myrskyt, jos uudenlainen eliitti erkaantuu muista tai meidän on sopeuduttava rajuun ilmastokriisin? Näihin kysymyksiin vastaavan tulevaisuustarkastelun toteuttivat Pirkanmaan liitto,...