Raidereformi ennakoi muutoksia henkilöjunaliikenteeseen Tampereen seudulla

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus huolestui Traficomin selvityksen sisällöstä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen “Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla”.  Selvityksen tarkoituksena on lisätä valtioneuvoston tietopohjaa suunniteltaessa henkilöjunaliikenteen järjestämistä 2030-luvulla.

Selvityksessä käsitellään pääministeri Orpon hallitusohjelmassa mainitun raidereformin toimeenpanoa. Raidereformin tavoitteena on kilpailuttaa valtion tilaama ja julkisesti tuettu ostoliikenne ensi kertaa Suomen historiassa.

Uudistuksen arvioidut kustannukset huolettavat

Tampereen kaupunkiseudulla lähijunaliikenteen edistäminen on keskeistä seudun yhdyskuntarakenteen kannalta. Kuntien valtuustot ovat hyväksyneet sitä koskevan Rakennesuunnitelman 2040+. Lisäksi kaupunkiseudulla on hyväksytty useita suunnitelmia ja selvityksiä lähijunaliikenteen edistämiseksi.

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus käsitteli 25.2.2025 kokouksessaan Traficomin selvitystä. Seutuhallitus totesi, että selvitys sisältää epäkohtia, jotka eivät tue Tampereen kaupunkiseudun tavoitteita lähijunaliikenteen lisäämiseksi. Seutuhallitus päätti valmistella edunvalvonnallisen kannanoton selvityksestä.

”Seutuhallitus oli huolissaan muun muassa uudistuksen arvioiduista kustannuksista ja uhasta lisäkustannusten vyöryttämisestä kunnille”, toteaa seutujohtaja Päivi Nurminen.

Kolme alustavaa vaihtoehtoa seudun junaliikenteelle

Traficomin raportissa Tampereen kaupunkiseutu esitetään kuuluvaksi Etelä-Suomen liikenne- ja kilpailukokonaisuuteen, johon sisältyvät myös Porin, Turun, Hämeenlinnan, Lahden, Kouvolan ja Kotkan ostoliikenne. Kilpailutuksen valmistelulla pyritään luomaan riittävän suuria aluekokonaisuuksia markkinoiden kiinnostuksen herättämiseksi.

Tampereen seudun palvelutarjonnasta Traficomin raportti esittää kolme alustavaa vaihtoehtoa.

”Tampereen kaupunkiseudulla on jo nykyisellään Nokian ja Lempäälän suuntiin hyvä vuorotarjonta henkilöjunaliikenteessä. Traficomin esittämässä ensimmäisessä vaihtoehdossa lisätarjontaa tulisi vain Oriveden suuntaan, jonne esitetään tunnin vuoroväliä. Toisessa vaihtoehdossa tihentyvät vuorovälit Nokialle ja Lempäälään sekä R-junan jatkaminen Ylöjärvelle vaatisivat merkittäviä investointeja ratainfraan. Kolmannessa vaihtoehdossa liikenne supistuisi nykyisestä, mikä ei ole Tampereen kaupunkiseudun tavoitteiden mukainen”, kommentoi liikennejärjestelmäpäällikkö Eero Kauppinen Tampereen kaupunkiseudulta. 

Selvityksen mukaan uudet kilpailutetut liikennekokonaisuudet on tarkoitus aloittaa vuoden 2031 alusta. Raportissa ostoliikenteen rahoitustarpeen esitetään kasvavan merkittävästi.

Tampereen kaupunkiseutu seuraa uudistuksen etenemistä

Vuodelle 2025 Traficom on ohjelmoinut useita päätettäviä asioita, jotka liittyvät mm. asiakkaille tarjottaviin palvelukokonaisuuksiin, reitteihin, vuorotarjontaan ja kalustoon. Aikataulu uudistuksen valmistelussa on tiukka, ja rahoituksen epävarmuus lisää haasteita.

”Traficomin raportin mukaan rahoitustason tulisi kasvaa merkittävästi, sillä nykyinen noin 35 miljoonan euron vuosittainen valtion rahoitus ei riitä kattamaan uudessa mallissa edes nykyisen ostoliikenteen kustannuksia Suomessa”, Eero Kauppinen sanoo.

Tampereen kaupunkiseutu varautuu raidereformin etenemiseen muodostamalla radanvarsikuntien, joukkoliikenneviranomaisen ja kaupunkiseudun kuntayhtymän edustajista uudistuksen etenemistä seuraavan ryhmän.

Tutustu Traficomin selvitykseen.

Lisätiedot:

Päivi Nurminen

Päivi Nurminen

Seutujohtaja

040 754 3692

paivi.nurminen@tampereenseutu.fi

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.j.kauppinen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Kuvituskuva, ihmisiä hämärässä ravintolassa

Pirkanmaa sai neljä tulevaisuuspolkua vuoteen 2040

Millainen maakuntamme on, jos kilpailu teknologiasta lisää blokkiutumista, turvallisuuttamme uhkaavat monenlaiset myrskyt, jos uudenlainen eliitti erkaantuu muista tai meidän on sopeuduttava rajuun ilmastokriisin? Näihin kysymyksiin vastaavan tulevaisuustarkastelun toteuttivat Pirkanmaan liitto,...

Tampellan rakennus iltavalaistuksessa

Tampereen kaupunkiseutu etsii viestinnän harjoittelijaa

Etsimme markkinointiviestinnästä kiinnostunutta viestinnän korkeakouluharjoittelijaa kehittämään Tampereen kaupunkiseudun tiedotusta. Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä on 12 hengen asiantuntijaorganisaatio, joka lisää kaupunkiseudun kuntien elinvoimaa seudullisella suunnittelulla. Käytännössä huolehdimme Tampereen ja sen kehyskuntien välisestä...

Nuoret taluttavat pyöriä kesällä Tampereen keskustassa

Seudullinen Keskustabarometri kertoo, millainen on asuinkuntasi keskusta

Tampereen kaupunkiseudun 19 seudullisesti tärkeää keskustaa muodostavat monipuolisen palvelujen, työpaikkojen ja asumisen verkoston. Niiden kehitystä seurataan Keskustabarometrillä, joka toistetaan viiden vuoden välein. Vuoden 2024 Keskustabarometri antaa kuvan seudun keskustoista ja...