Tampereenseudun lähijunaliikenne sai erilaiset skenaariot

Seutuhallitus hyväksyi kokouksessaan 30.6.2021 Tampereen seudun lähijunaliikenteen skenaariot ja evästi tulevaisuuskuvan muodostamista niiden pohjalta. Skenaariot esittelevät lähijunaliikenteen mahdollisia tulevaisuuskuvia kaupunkiseudulla.

Tampereen seudulla on vahva tahtotila junaliikenteen kehittämiseen. Lähijunaliikenteen kehitys riippuu nyt ja jatkossa tehtävistä päätöksistä, joilla luodaan edellytyksiä lähijunaliikenteen kehittämiselle. 

Vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja lähijunaliikenteen roolia on nyt hahmoteltu skenaariotyön avulla. Skenaariot ovat toinen osa Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellinen tulevaisuuskuva ja tiekartta toteutukselle -selvitystä. Asiantuntijatyönä sidosryhmien kanssa tehdyt skenaariot palvelevat erityisesti tavoitteellisen tulevaisuuskuvan määrittämistä.

”Skenaariot kuvaavat mahdollisia tulevaisuuksia. Ne eivät siis ole suunnitelmia, vaan työkaluja seudun vision määrittämiseen. Visio puolestaan on pohja konkreettisille kehittämistoimille”, Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru kertoo.

Vahva runko seudulle vai lähijunan taantuma?

Neljä skenaariota poikkeavat toisistaan paljon. Toisen ääripään skenaariossa Tampereen seudun lähijunaliikenne muistuttaa Helsingin seudun lähijunaliikennettä: se luo vahvan rungon koko joukkoliikennejärjestelmälle ja palvelee nopealla vuorovälillä. Toinen ääripää kuvaa lähijunan taantuman, jossa kehitystä ei juurikaan tapahdu. Ääripäiden väliin on muodostettu kaksi muuta skenaariota, joiden keskeisenä erona on seudun oma panostus lähijunaliikenteen kehittämiseen mm. maankäytön kautta.

Skenaarioihin on valittu tietyt seisakkeet ja vuorovälit, jotka kuvastavat mahdollista kehityksen suuntaa. Seisakkeiden määrä vaihtelee 6 seisakkeesta 25 seisakkeeseen. Skenaarioiden kustannukset vaihtelevat seisakkeiden ja liikenteen sekä raideinvestointien tarpeen mukaan.

”Ratkaisuja seuraavalle vuosikymmenelle”

Seutuhallitus päättää lähijunaliikenteen visiosta lokakuussa 2021. Sitä ennen skenaarioita esitellään seudun päätöksentekijöille ja muille junaliikenteen kehittämiseen kytkeytyville toimijoille. Toimijoilta pyydetään myös näkemyksiä lähijunavision määrittämiseksi.

”Toivomme, että aineisto nostaa esiin kysymyksiä, joihin voimme hakea vastauksia. Meidän täytyy muistaa, että teemme ratkaisuja seuraavalle vuosikymmenelle. Tähän työhön kannattaa laittaa aikaa, jotta teemme oikeita päätöksiä”, seutuhallituksen puheenjohtaja, pormestari Lauri Lyly sanoitti seutuhallituksen terveiset.

Tutustu lähijunaskenaarioihin tästä.

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.j.kauppinen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Tampellan rakennus iltavalaistuksessa

Tampereen kaupunkiseutu etsii viestinnän harjoittelijaa

Etsimme markkinointiviestinnästä kiinnostunutta viestinnän korkeakouluharjoittelijaa kehittämään Tampereen kaupunkiseudun tiedotusta. Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä on 12 hengen asiantuntijaorganisaatio, joka lisää kaupunkiseudun kuntien elinvoimaa seudullisella suunnittelulla. Käytännössä huolehdimme Tampereen ja sen kehyskuntien välisestä...

Nuoret taluttavat pyöriä kesällä Tampereen keskustassa

Seudullinen Keskustabarometri kertoo, millainen on asuinkuntasi keskusta

Tampereen kaupunkiseudun 19 seudullisesti tärkeää keskustaa muodostavat monipuolisen palvelujen, työpaikkojen ja asumisen verkoston. Niiden kehitystä seurataan Keskustabarometrillä, joka toistetaan viiden vuoden välein. Vuoden 2024 Keskustabarometri antaa kuvan seudun keskustoista ja...

Iloisia ihmisiä talvisessa luonnossa

Seudun väestönkasvu 2024: Tampere ylsi yli 2 %:n ja neljä kehyskuntaa yli 1 %:n kasvuun

Vuoden 2024 aikana seudun väestö on Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kasvanut 6777 asukkaalla. Se on 510 asukasta vähemmän kuin vuonna 2023, mutta enemmän kuin vuosina 2020–2022. Tampereen kaupunkiseudun kunnista väestönkasvu on...