Tampereenseudun lähijunaliikenne sai erilaiset skenaariot

Seutuhallitus hyväksyi kokouksessaan 30.6.2021 Tampereen seudun lähijunaliikenteen skenaariot ja evästi tulevaisuuskuvan muodostamista niiden pohjalta. Skenaariot esittelevät lähijunaliikenteen mahdollisia tulevaisuuskuvia kaupunkiseudulla.

Tampereen seudulla on vahva tahtotila junaliikenteen kehittämiseen. Lähijunaliikenteen kehitys riippuu nyt ja jatkossa tehtävistä päätöksistä, joilla luodaan edellytyksiä lähijunaliikenteen kehittämiselle. 

Vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja lähijunaliikenteen roolia on nyt hahmoteltu skenaariotyön avulla. Skenaariot ovat toinen osa Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellinen tulevaisuuskuva ja tiekartta toteutukselle -selvitystä. Asiantuntijatyönä sidosryhmien kanssa tehdyt skenaariot palvelevat erityisesti tavoitteellisen tulevaisuuskuvan määrittämistä.

”Skenaariot kuvaavat mahdollisia tulevaisuuksia. Ne eivät siis ole suunnitelmia, vaan työkaluja seudun vision määrittämiseen. Visio puolestaan on pohja konkreettisille kehittämistoimille”, Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru kertoo.

Vahva runko seudulle vai lähijunan taantuma?

Neljä skenaariota poikkeavat toisistaan paljon. Toisen ääripään skenaariossa Tampereen seudun lähijunaliikenne muistuttaa Helsingin seudun lähijunaliikennettä: se luo vahvan rungon koko joukkoliikennejärjestelmälle ja palvelee nopealla vuorovälillä. Toinen ääripää kuvaa lähijunan taantuman, jossa kehitystä ei juurikaan tapahdu. Ääripäiden väliin on muodostettu kaksi muuta skenaariota, joiden keskeisenä erona on seudun oma panostus lähijunaliikenteen kehittämiseen mm. maankäytön kautta.

Skenaarioihin on valittu tietyt seisakkeet ja vuorovälit, jotka kuvastavat mahdollista kehityksen suuntaa. Seisakkeiden määrä vaihtelee 6 seisakkeesta 25 seisakkeeseen. Skenaarioiden kustannukset vaihtelevat seisakkeiden ja liikenteen sekä raideinvestointien tarpeen mukaan.

”Ratkaisuja seuraavalle vuosikymmenelle”

Seutuhallitus päättää lähijunaliikenteen visiosta lokakuussa 2021. Sitä ennen skenaarioita esitellään seudun päätöksentekijöille ja muille junaliikenteen kehittämiseen kytkeytyville toimijoille. Toimijoilta pyydetään myös näkemyksiä lähijunavision määrittämiseksi.

”Toivomme, että aineisto nostaa esiin kysymyksiä, joihin voimme hakea vastauksia. Meidän täytyy muistaa, että teemme ratkaisuja seuraavalle vuosikymmenelle. Tähän työhön kannattaa laittaa aikaa, jotta teemme oikeita päätöksiä”, seutuhallituksen puheenjohtaja, pormestari Lauri Lyly sanoitti seutuhallituksen terveiset.

Tutustu lähijunaskenaarioihin tästä.

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.j.kauppinen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Seutuhallitus 2021-2025

Seutuhallituksen kokoonpano vaihtuu elokuussa – uudet jäsenet nimetty

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitukseen on nimetty uudet jäsenet kaudelle 2025–2027. Uuden seutuhallituksen toimikausi alkaa 1.8.2025. Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus kokoontui nykyisellä kokoonpanollaan viimeistä kertaa 18.6.2025. Kokouksessa käytiin arviointikeskustelu kuluneesta seutuhallituskaudesta 2021–2025. Lisäksi...

Jussi Välimäki esittelee MAL-raporttia.

Asuntotuotanto ylsi lähelle tavoitetta: kaupunkiseudulle 3107 uutta asuntoa 2024

Tampereen kaupunkiseutu kehittyy maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen mukaisesti kestävää yhdyskuntarakennetta kohti. Asuntotuotannon luvut kielivät hiljentyneestä rakentamisesta, mutta seudun kaavavaranto lähestyy silti kasvutavoitettaan. Lähijunaliikenteen seisakesuunnitelmat ja liikenteen kehitys edistyvät...

Iloinen nainen ja koira kukkaniityllä

Kerro meille seudun luontohelmistä Virkistyksen paikka -kyselyssä!

Tampereen kaupunkiseutu on käynnistänyt luonnon helmiin ja elämyksiin keskittyvän Virkistyksen paikka -asukaskyselyn. Kyselyllä kerätään tietoa seudun asukkaiden ihanteista ja valinnoista ulkoiluun ja virkistykseen liittyen. Virkistyksen paikka -kysely on osa Tampereen...