Tampereen seudun lähijunaskenaariot

Tampereen seutu: Millaiset lähijunat kulkisivat, jos käytössäsi olisi puoli miljardia euroa ja puoli miljoonaa asukasta?

Miltä näyttäisi Helsingin seudun lähijunaliikenne sovitettuna Tampereen seudulle? Entä miten kotkalainen versio junaliikenteestä meille sopisi? Kuinka suuri tulisi kukkaron olla? Ja miltä näyttäisivät silloin vaikuttavuusmittarit?

Helsingin seutu edustaa Suomessa lähijunaliikenteen kärkeä käytännössä kaikilla mittareilla mitattuna. Kotka edustaa edellä hatusta heitettyä lähijunaseutua, jonka volyymit eivät vastaa edellä mainittua. Tampereen seudun lähijunaliikenne sijoittuu nykytilassa johonkin näiden väliin nyt ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös tulevaisuudessa. Mihin sillä välillä, määrittyy hyvin monista eri muuttujista. Eräitä keskeisimmistä tekijöistä ovat seudun tahtotila ja maankäyttö.

Jotta seudun lähijunaliikenteen kehittämisen tahtotilalla olisi perusteet kunnossa, olemme hahmotelleet vaihtoehtoisia skenaarioita sen määrittämiseksi. Määritetyt skenaariot eivät siis ole suunnitelmia. Ne ovat työkaluja ajattelun avaamiseksi. Ne on määritetty asiantuntijatyönä ja systemaattisia menetelmiä hyödyntäen kuvaamaan joitain mahdollisista tulevaisuuksista sekä niihin johtaneita polkuja. Ajatus on, että kun tällaisia enemmän ja vähemmän toivottuja tulevaisuuskuvia sekä niiden toteutumisen edellytyksiä ja vaikutuksia on maalattuna, on helpompi hahmottaa sitä, mihin meidän tulisi pyrkiä. Onko enemmän aina enemmän?

Skenaariot palvelevat siis seudun lähijunaliikenteen tavoitteellisen tulevaisuuskuvan, vision, määrittämistä. Vision määrittämiseksi tulemme vielä perehdyttämään eri tahojen asiantuntijoita, sidosryhmiä ja seudun luottamushenkilöitä tuottamaamme aineistoon ja pyydämme vastavuoroisesti heiltä näkemyksiä siitä, mitä meidän tulisi lähijunaliikenteestä tahtoa. Kun näkemykset ja evästykset kehittämisen tavoitteista ja toteuttamisen edellytyksistä on kerätty, pääsevät kuntien vastavalitut päätöksentekijät määrittämään seudun lähijunaliikenteen kehittämisen tavoitteellisen tulevaisuuskuvan.

Sitä kohti on sitten selkeä seudun kuntien ja valtion yhteistyössä pyrkiä. Kuinka helppoa se on, määrittyy sen mukaan, miten lähellä eri toimijoiden tavoitteelliset tulevaisuuskuvat ovat ja miten toteuttamiskelpoinen tavoitteellisesta tulevaisuudesta määrittyy.

Tämän kokonaisuuden hahmottamiseksi ja kehittämisen edellytysten parantamiseksi tätä meidän selvitystä siis tehdään.

Voit käydä tutustumassa lähijunaskenaarioihin tästä.

Halutessasi voit myös toimittaa aineiston herättämiä ajatuksia osoitteeseen: kirjaamo@tampereenseutu.fi

Hyvää kesää!

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.j.kauppinen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Seutuhallitus 2021-2025

Seutuhallituksen kokoonpano vaihtuu elokuussa – uudet jäsenet nimetty

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitukseen on nimetty uudet jäsenet kaudelle 2025–2027. Uuden seutuhallituksen toimikausi alkaa 1.8.2025. Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus kokoontui nykyisellä kokoonpanollaan viimeistä kertaa 18.6.2025. Kokouksessa käytiin arviointikeskustelu kuluneesta seutuhallituskaudesta 2021–2025. Lisäksi...

Jussi Välimäki esittelee MAL-raporttia.

Asuntotuotanto ylsi lähelle tavoitetta: kaupunkiseudulle 3107 uutta asuntoa 2024

Tampereen kaupunkiseutu kehittyy maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen mukaisesti kestävää yhdyskuntarakennetta kohti. Asuntotuotannon luvut kielivät hiljentyneestä rakentamisesta, mutta seudun kaavavaranto lähestyy silti kasvutavoitettaan. Lähijunaliikenteen seisakesuunnitelmat ja liikenteen kehitys edistyvät...

Iloinen nainen ja koira kukkaniityllä

Kerro meille seudun luontohelmistä Virkistyksen paikka -kyselyssä!

Tampereen kaupunkiseutu on käynnistänyt luonnon helmiin ja elämyksiin keskittyvän Virkistyksen paikka -asukaskyselyn. Kyselyllä kerätään tietoa seudun asukkaiden ihanteista ja valinnoista ulkoiluun ja virkistykseen liittyen. Virkistyksen paikka -kysely on osa Tampereen...