Seutuhallitus hyväksyi MAL-sopimusehdotuksen
Seutuhallitus hyväksyi kokouksessaan 28.8.2024 valmisteluryhmän ehdotuksen valtion ja Tampereen kaupunkiseudun väliseksi MAL-sopimukseksi vuosille 2024–2027. Seuraavaksi sopimusehdotus lähtee Tampereen kaupunkiseudun jäsenkuntien valtuustojen käsiteltäväksi.
Vuosille 2024–2027 suunnatun maankäytön, asumisen ja liikenteen eli MAL-sopimuksen neuvotteluprosessi on loppusuoralla. Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välisen MAL-sopimuksen valmisteluryhmä hyväksyi omalta osaltaan sopimusehdotuksen 20.8.2024 ja luovutti sen jatkokäsittelyyn. Seutuhallitus hyväksyi sopimusehdotuksen 28.8.2024 ja lähetti sen Tampereen kaupunkiseudun jäsenkuntien valtuustojen käsiteltäväksi. Sopimuksen voimaantulo edellyttää ehdotuksen hyväksyntää kunnissa ja valtion osalta talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ja valtioneuvostossa.
”Kyseessä on Tampereen kaupunkiseudulle jo viides MAL-sopimus. Valmisteluryhmä on onnistunut neuvottelemaan hyvän, seutua kokonaisuutena kehittävän ehdotuksen”, seutujohtaja Päivi Nurminen sanoo.
Raitiotie etenee ja lähijunalle suunnitellaan seisakkeita
MAL-sopimusehdotuksessa liikenteen osalta on tavoiteltu valtion raitiotielle osoittaman liikennerahoituksen (65 M€) jakautumista seudun kehityksen kannalta tasapuolisesti ja merkityksellisiin kohteisiin. Sopimusehdotuksessa valtion rahoituksesta suunnataan 55 M€ Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen Partola-Niihama-toteutukseen sekä 3 M€ hankkeeseen kytkeytyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi 0,5 M€ suunnataan Ylöjärven raitiotien suunnitteluun.
Seudun junaliikenteen asemien ja seisakkeiden edistämiseen kohdennetaan 4 M€. Rahoituksesta arviolta puolet kohdentuu Sääksjärven, Messukylän, Ruutanan, Oriveden, Ylöjärven, Epilän ja Harjuniityn asemien suunnitteluun. Puolet varataan toteutuksen käynnistämiseen kohteissa, joissa siihen nähdään seudun ja valtion näkökulmasta edellytyksiä.
Liikenneturvallisuuden, kestävyyden ja pienten parantamishankkeiden edistämiseen valtion maantie- ja rataverkolla suunnataan 2,5 M€. Lisäksi sopimus sisältää 8,06 M€ tukea joukkoliikenteen palveluun.
Asuntotuotannon tavoitteena 13 400 asuntoa
Maankäytön ja asumisen osalta keskeiset sopimuskohdat koskevat kaavavarantoja, asuntotuotannon määrää ja sijoittumista, laadun edistämistä sekä eriytymien ehkäisyä. Asuntotuotannon tavoite MAL-sopimuskaudelle 2024–2027 on sama kuin edellisessä MAL-sopimuksessa; 13 400 asuntoa. Erityisiä tavoitteita kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon ei ole asetettu. Sopimuksella seutu sitoutuu päivittämään eriytymiskehitystä koskevaa tietoa ja laatimaan asumisen laatuohjelman.
Sopimuksen elinvoimaosuus sisältää tavoitteen seudullisesti merkittävien elinkeinoalueiden edistämisestä puhtaan siirtymän investoinneille. Saavutettavuuden kannalta tärkeät valtatie-, raide- ja lentoliikenneyhteydet on myös kirjattu sopimukseen seudun ensiarvoisina kehityskohteina valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa.
Lisätiedot: