Seudullisesta yhteistyöstä tukea kuntien pysäköinnin kehittämiseen

Pysäköinnin järjestäminen kunnan keskustassa on usein kompromissi asukkaiden, rakentajien ja kaupunkikehittäjien toiveiden sekä nykytilan ja tulevaisuuden tarpeiden välillä. Tampereen kaupunkiseudun tuore selvitys sisältää seudulliset pysäköinnin kehittämistä ohjaavat tavoitteet ja suositukset, jotka tukevat seudun kehittämistä kestävällä tavalla.

Nyt toteutetun selvityksen lähtökohtana toimivat vuonna 2019 seudulla hyväksytyt kaupunkiseudun pysäköintiperiaatteet ja niiden toimeenpano-ohjelma. Työn tavoitteena on edistää seudun kestävyyttä, kilpailukykyä ja hyvinvointia pysäköintiä koskevien suositusten avulla.

Lisäksi selvityksellä tahdotaan kirkastaa kokonaiskuvaa pysäköintiratkaisujen merkityksestä ja rohkaista kuntia tulevaisuuden kannalta kestäviin ratkaisuihin pysäköinnin kehittämisessä.

”Pysäköintiin liittyvillä ratkaisuilla on iso rooli siinä, miten keskustoja voidaan kehittää, miten niitä käytetään ja miten kestävillä kulkutavoilla liikkumista edistetään. Nämä ovat ratkaisevia kysymyksiä, kun puhutaan kasvavan seudun keskustojen kehittämisestä. Pysäköinti on siis huomattavasti monimutkaisempi ja merkittävämpi asia kuin viivoilla rajattua aluetta katsoessa ensimmäisenä tulee ajatelleeksi”, liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru sanoo.

10 autopaikkaa vai pieni leikkipuisto?

Selvityksen keskeiset tulokset ovat seudun eri vyöhykkeille määritellyt pysäköintiä koskevat tavoitetasot ja suositukset, jotka ohjaavat kuntien omien pysäköintilinjausten laatimista sekä edistävät niiden toteutusta. Vyöhyketarkasteluissa nostetaan esiin asukkaiden liikkumiseen ja pysäköintitarpeisiin sekä hyvään kaupunkirakenteeseen vaikuttavia tekijöitä ja tarpeita, joita on tärkeä huomioida luonteeltaan erilaista kaupunkirakennetta suunnitellessa. Esimerkiksi lähijunan tai raitiotien varaan kehittyvillä alueilla tarve pysäköinnin miettimiseen kokonaisuutena on ilmeinen.

”Tiivis kaupunkirakenne yhdistettynä joukkoliikenteen hyvään palveluun sekä kävellen ja pyörällä saavutettaville palveluille on lähtökohta hyvälle ja kestävälle kaupunkiympäristölle. Autoliikennettä seudulla tarvitaan, mutta keskustoissa vähemmän. Keskustojen maa on arvokasta, ja se korostaa tarvetta pysäköinnin suunnitteluun”, muistuttaa Tapani Touru.

”Autopaikka tarvitsee tilaa pysäköintialueiden ajoväylät huomioiden keskimäärin 25 m². Jos alueelle sijoitetaan esimerkiksi 10 autopaikkaa vähemmän, se mahdollistaa 250 m² alaa muille toiminnoille. Siihen tilaan mahtuu jo esimerkiksi pieni leikkipuisto. Pysäköinnin rakentaminen esimerkiksi maan alle on kallista. Onkin tärkeä miettiä, mihin kaupunkitilaa ja rahaa halutaan käyttää.”

Seutuhallitus päätti kokouksessaan 26.1.2022 hyväksyä seudullisten periaatteiden toimeenpanoa koskevan loppuraportin ja lähettää seudulliset periaatteet Tampereen kaupunkiseudun jäsenkuntiin hyödynnettäviksi.

Tutustu raporttiin:
s-8-Tampeen-kaupunkiseudun-pysakointiperiaatteet_raportti.pdf (tampereenseutu.fi)

Lisätiedot:

Eero Kauppinen

Eero Kauppinen

Liikennejärjestelmäpäällikkö

040 5034 237

eero.kauppinen@tampereenseutu.fi

Päivi Nurminen

Päivi Nurminen

Seutujohtaja

040 754 3692

paivi.nurminen@tampereenseutu.fi

Lue lisää

Tampere ylhäältä katsottuna

Valtuustot päivittävät metropolistrategian Tampereen seudulla

Seutuhallitus päätti kokouksessaan 29.10.2025 käynnistää seutustrategian päivittämisen ja antoi syötteitä päivityksen valmisteluun. Päivitysprosessiin osallistetaan kaupunkiseudun päättäjiä, virkajohtoa, sidosryhmiä sekä seudun asukkaita. Seutuyhteistyötä ohjaa valtuustojen vuonna 2022 hyväksymä seutustrategia ”Vehreä Metropolimme...

ilmakuva Lempäälästä

Seudun vihreää verkostoa parannetaan EU-hankkeella

Tampereen kaupunkiseudulla selvitetään viherrakenteen nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita EU-hankkeen avulla. Tampereen kaupunkiseudun ja Ekokumppanien yhdessä toteuttamassa hankkeessa ovat mukana seudun kunnat; Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi,...

Ihmisiä pohtimassa työpajassa fläppitaulujen edessä

Futuriikki 2056 kutsuu seudun asukkaat mukaan tulevaisuustyöhön

Tampereen kaupunkiseutu on saanut Sitralta rahoituksen Kaupunkiseutu 2056 -hankkeeseen. Hankkeessa seudun asukkaat pääsevät vaikuttamaan seutusuunnitteluun ja osallistumaan tulevaisuuteen katsovan ”futuriikin” kokoamiseen työpajojen ja verkkokeskustelujen kautta. Kaupunkiseutu 2056 -hankkeessa puhevaltaa seudun...